WLTP vs NEDC
WLTP | NEDC | |
---|---|---|
Starttemperatuur |
14°C | 20-30°C |
Cyclusduur |
30 min | 20 min |
Proportie stilstand |
13% | 25% |
Cycluslengte |
ca. 23 km |
ca. 11 km |
Snelheid |
Gemiddeld: 46,6 km/u Maximum: 131 km/u |
Gemiddeld: 34 km/u Maximum: 121 km/u |
Aangesproken vermogen |
Gemiddeld: 7 kW Maximum: 47 kW |
Gemiddeld: 4 kW Maximum: 34 kW |
Invloed van opties, airconditioning (AC) en rolweerstand. |
Optionele uitrusting wordt in acht genomen op het gebied van gewicht, aerodynamica en rolweerstand. Geen airco. |
De waarden houden enkel rekening met de rolweerstand. |
WLTP: realistischere verbruikscijfers
De nieuwe WLTP-rijcyclus houdt rekening met situaties die dichter dan de NEDC-norm aanleunen bij de dagelijkse praktijk. Zo kunt u uw dagelijks verbruik beter inschatten.
De ""Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicle Test Procedure"" (WLTP) werd op 1 september 2017 geïntroduceerd voor nieuwe voertuigtypes. 12 maanden later werd ze verplicht voor alle personenwagens en verving ze daarmee de oude ‘New European Driving Cycle’ (NEDC). Het gaat nog steeds om een laboratoriumtest, maar de WLTP werd ingevoerd om klanten gegevens over brandstofverbruik te verschaffen die dichter aanleunen bij hun echte rijgedrag en om meer transparantie te bieden.
Bij de WLTP wordt rekening gehouden met:
- Een realistischere rijdynamiek en buitentemperatuur
- Een langere testafstand
- Hogere gemiddelde en topsnelheden
- Minder stilstandtijd
- Vaker remmen en accelereren
Ook optionele uitrusting heeft een invloed op de waarden die worden bepaald volgens de WLTP-rijcyclus.
U vindt de WLTP-waarden voor uw Opel-voertuig naar keuze in de Configurator.
Wat is de WLTP-rijcyclus?
WLTP-rijcyclus
De WLTP-rijcyclus omvat verscheidene fasen, die gebaseerd zijn op dagelijkse rijprofielen van automobilisten overal ter wereld. In vergelijking met de NEDC is de cyclus dynamischer, staat de auto minder stil en rijdt hij sneller gedurende langere tijdspannes om moderne rijsituaties beter te weerspiegelen.
Elke combinatie van motor en versnellingsbak voor een zeker voertuigtype wordt getest, zowel met de zuinigste als met de minst zuinige uitrusting. De invoer van de WLTP heeft waarden voor brandstofverbruik en CO2-emissies opgeleverd die hoger zijn, maar nu tegelijk ook dichter aanleunen bij de werkelijkheid.
-
WLTP-rijcyclus
WLTP-rijcyclus
De WLTP-rijcyclus omvat verscheidene fasen, die gebaseerd zijn op dagelijkse rijprofielen van automobilisten overal ter wereld. In vergelijking met de NEDC is de cyclus dynamischer, staat de auto minder stil en rijdt hij sneller gedurende langere tijdspannes om moderne rijsituaties beter te weerspiegelen.
Elke combinatie van motor en versnellingsbak voor een zeker voertuigtype wordt getest, zowel met de zuinigste als met de minst zuinige uitrusting. De invoer van de WLTP heeft waarden voor brandstofverbruik en CO2-emissies opgeleverd die hoger zijn, maar nu tegelijk ook dichter aanleunen bij de werkelijkheid.
Euro 6 en RDE
Parameters voor de testprocedures | WLTP | RDE |
---|---|---|
Temperatuur |
14°C - 23°C |
3°C - 30°C gematigde testomstandigheden |
Gewicht |
Leeg voertuig + bestuurder + 15% lading |
Bijkomende lading tot 90% |
Duur
|
30 minuten |
90 - 120 minuten |
Routes |
Vastgelegde cyclus |
Om het even welke route (stad, platteland, snelweg) binnen de grenzen van de testvoorwaarden |
De proef in de praktijk
In het kader van de nieuwe emissienormen, vanaf Euro 6d-TEMP, moeten de opgegeven emissiewaarden van voertuigen voortaan onder strengere testomstandigheden worden bewezen. De grenswaarden voor stikstofoxides (NOx) en deeltjesemissies moeten daarom niet enkel worden gehaald onder de nieuwe laboratoriumomstandigheden van de WLTP, maar ook bij een controletest in het dagelijkse verkeer.
Voor de RDE-testprocedure (Real Driving Emissions) is dus geen vaste rijcyclus vereist: de afstand, acceleratie, buitentemperatuur, wind- en verkeersomstandigheden zijn vrij te kiezen binnen bepaalde statistische grensvoorwaarden.