Skip To Content
De techniek

Elektrisch rijden: de techniek

Korte uitleg van de elektromotor

Elke motor heeft een energiebron nodig om hem aan te drijven. Bij een elektromotor komt de energie uit de batterij. Daarbij wordt elektrische stroom omgezet naar mechanische energie. De batterij moet regelmatig gevoed worden, via een gewoon stopcontact, een wallbox, laadpaal of snellader.
Hoe werkt een elektromotor?
De motor van een elektrische wagen zet de elektrische energie uit de batterij om in mechanische energie om de wagen voort te bewegen. De werking hiervan is gebaseerd op elektromagnetisme. Het principe hiervan is dat twee gelijke magnetische polen elkaar afstoten, en dus in beweging zetten, en twee verschillende polen elkaar aantrekken. De motor bestaat uit een vast magnetisch deel (de stator) en een draaiend deel (de rotor), die de motor in beweging zet. 
Indrukwekkend dynamisch
Hoge efficiëntie, lage gebruikskosten, geen uitstoot... er zijn veel rationele redenen om voor elektrisch rijden te kiezen. Maar er is ook een belangrijke emotionele reden: elektrisch rijden is gewoon erg leuk! Het grote verschil met een conventionele wagen is dat je niet hoeft te schakelen. Het koppel wordt altijd direct - en maximaal - overgebracht op de wielen. Dat levert een dynamiek op die je tot nu toe niet voor mogelijk had gehouden. 
Bijzonder efficiënt
Het allergrootste voordeel van een elektromotor is waarschijnlijk zijn efficiëntie. Bij een gewone motor gaat tot een derde van de energie verloren door warmteverliezen. Een elektrische wagen gebruikt daarentegen ca. 95 procent van de beschikbare energie om te rijden. Dat maakt hem ongekend efficiënt. 

De elektromotor in detail

Elektrische aandrijving
Een elektromotor levert bij lage en hoge snelheden ongeveer hetzelfde koppel. Theoretisch zou een vaste verbinding tussen de motor en de aandrijfas, zonder versnellingsbak, dus voldoende zijn. In de praktijk is de aandrijflijn echter voorzien van een reductietandwiel, die de ingangssnelheid vanuit de motor met een factor 10 vermindert. De acceleratie van een elektrische wagen is vergelijkbaar met die van een automaat. Nadat je de motor gestart hebt, hoef je alleen naar "D" ("Drive") te schakelen om weg te rijden. 
Rotor en stator
De motor van een elektrische wagen heeft veel minder bewegende delen dan een verbrandingsmotor. De elektromotor bestaat uit een trommelvormig stilstaand element (de stator), met daarin een draaiend element (de rotor). Beide onderdelen zijn magnetisch en trekken elkaar aan. Door het magnetisch veld door de stator te laten roteren, wordt de rotor als het ware meegetrokken, waardoor hij gaat draaien.
 
De inverter
De batterij van een elektrisch voertuig kan alleen worden opgeladen met gelijkstroom (DC). Daarom wordt de wisselstroom (AC) die uit een stopcontact of wallbox komt, in de ingebouwde lader van de wagen omgezet in gelijkstroom. Bij een DC-snellaadstation wordt direct met gelijkstroom geladen. De elektromotor werkt weer op wisselstroom (AC). De inverter vormt de DC-spanning van het batterijpakket om in de driefasige AC-spanning waarmee de elektromotor toerental en koppel genereert. Het toerental en koppel worden continu afgestemd op basis van de stand van het gaspedaal (hoe verder ingedrukt, hoe hoger het koppel). Tijdens het remmen werkt de inverter precies andersom, door AC om te zetten in DC, zodat de energie die tijdens het remmen wordt opgewekt, kan worden gebruikt om de batterij op te laden. 

Antwoord op vragen over de elektrische wagens

Hoe werkt een elektromotor?

De motor van een elektrische wagen zet de elektrische energie uit de batterij om in mechanische energie. Hierbij ontstaat een draaiend magnetisch veld dat via spoelen andere magneten in de motor in beweging zet. De kracht die hierdoor wordt opgewekt, wordt overgebracht op de assen van de wagen, waarbij de rotatiesnelheid afhankelijk is van de frequentie van de elektrische stroom. In een klassieke hybride ondersteunt de elektromotor de verbrandingsmotor en zorgt zo voor een lager brandstofverbruik.

Wat betekenen BEV, PHEV en SHEV?

Elektrisch aangedreven wagens zijn er in soorten en maten. van wagens die volledig elektrisch rijden tot verschillende soorten hybrides, die zowel op brandstof als elektrisch rijden.
BEV is de afkorting van "Battery Electric Vehicle". De meeste elektrische wagens van Opel vallen in deze categorie. Ze hebben een volledig elektrische aandrijflijn en gebruiken helemaal geen fossiele brandstof. Het batterijpak wordt opgeladen bij een laadpunt thuis, onderweg of op het werk. Dit type wagens rijdt 100% zonder uitstoot.
PHEV staat voor "Plug-In Hybrid Vehicle". Deze plug-in hybrides (zoals de Grandland Hybrid) combineren de voordelen van elektrisch rijden met het rijbereik van een verbrandingsmotor. SHEV staat voor "Strong Hybrid Electric Vehicle". Dit zijn hybrides met zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. Ze kunnen niet via een externe stroombron worden opgeladen, maar de batterij wordt tijdens het rijden gevoed door de verbrandingsmotor. Bij lagere snelheden en over korte afstanden kan het voertuig volledig elektrisch rijden.

Wat zijn de voordelen van elektrisch rijden?

In een elektrische wagen kun je rijden zonder uitstoot. Elektrische energie is goedkoper dan brandstof, zeker als je voor het opladen gebruik kunt maken van stroom uit zonnepanelen. En een elektrische wagen heeft minder bewegende delen en heeft daarom minder onderhoud nodig. Dat betekent dat de dagelijkse kosten per kilometer een stuk lager zijn. En tot slot is elektrisch rijden gewoon erg leuk!

Waarom is elektrisch rijden op de lange termijn goedkoper?

Je hoeft geen - of bij een hybride veel minder - brandstof te tanken, maar laadt de batterij op met elektriciteit, die veel goedkoper is dan benzine of diesel. De onderhouds- en reparatiekosten zijn ook een stuk lager, omdat elektrische wagens veel minder bewegende delen hebben. Ook olie verversen is nooit nodig!