Skip To Content
Opladen thuis
Thuis opladen
Het is heel gemakkelijk om je elektrische wagen thuis op te laden. Bij Opel zorgen we er graag voor dat dit ook zo snel, efficiënt en veilig mogelijk gaat. Bijvoorbeeld met één van onze wallboxen
Je eigen laadpunt thuis
Het is natuurlijk gemakkelijk als je je elektrische wagen gewoon thuis kunt opladen. Een wallbox heeft veel voordelen ten opzichte van een stopcontact. Als je een garage of carport hebt, is dat een ideale plek hiervoor. Beschik je daar niet over, dan zijn er vaak andere mogelijkheden voor installatie van een wallbox, maar denk er wel aan deze te beschermen tegen de regen en gebruik door onbevoegden. Als je zonnepanelen op je dak hebt, kun je ook nog kosten besparen en extra milieuvriendelijk opladen.

Woon je in een appartement, of in de stad, zonder tuin of garage, dan zul je een andere oplossing moeten zoeken. Misschien beschik je over een eigen parkeerplek in een parkeergarage en kan een wallbox in de buurt daarvan geïnstalleerd worden. In sommige gemeenten kun je een laadpaal in de buurt van je woning aanvragen. Maar als dat allemaal niet mogelijk is, hoeft dat geen probleem te zijn. Het aantal openbare laadpunten neemt in rap tempo toe, dus de kans dat er één in de buurt is, wordt steeds groter.
 
Opladen aan een stopcontact
De gemakkelijkste manier om je elektrische wagen op te laden, is via een gewoon geaard stopcontact. Het handige is dat een stopcontact vrijwel overal voorhanden is, zodat je ook bij familie en vrienden altijd kunt opladen. Het enige dat je nodig hebt is de standaard  type 2-kabel die bij je elektrische Opel geleverd wordt.

Een nadeel is wel dat de oplaadtijd tamelijk lang is: het duurt zo'n 30 uur totdat de batterij helemaal is opgeladen. Daarom is een wallbox een efficiëntere oplossing. Met een 3-fasen wallbox laad je je elektrische Opel in ongeveer 5 uur helemaal op. 
Wallbox en smart wallbox
Het meest efficiënte systeem om je elektrische wagen snel en veilig op te laden, is een AC-thuislader, "wallbox" genoemd. Je kunt kiezen tussen een gewone wallbox en een "smart wallbox". Allebei zijn ze bijzonder gemakkelijk in het gebruik en voorzien van een Autostart-modus. Een smart wallbox biedt extra functionaliteiten. Je kunt hem bijvoorbeeld delen met anderen, de toegang beheren en je laadschema van tevoren instellen. 

Laadproces

Bij een DC-snellaadstation kun je de batterij van je elektrische Opel in een half uur tot 80% van zijn capaciteit opladen. Dat is perfect op lange ritten, omdat je na een korte stop snel weer je reis kunt vervolgen. Als je je wagen 's nachts oplaadt, of overdag terwijl je op je werk bent, is snelladen niet nodig. Je hebt dan meer tijd om de batterij op te laden.

Het lijkt nog toekomstmuziek, maar er wordt zelfs al gewerkt aan opladen via inductie. Wat met je smartphone al kan, wordt over een tijdje ook voor je wagen mogelijk: draadloos opladen! Je hoeft je wagen dan alleen nog boven een inductie-oppervlak te parkeren en het opladen begint vanzelf. Tot het zover is, biedt Opel een groot assortiment kabels en wallboxen om het je zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Hoe zit het ook weer met ac, dc, kw en fasen?

De elektrische installaties in huizen en openbare laadpalen in de stad leveren wisselstroom (AC). Snellaadstations leveren gelijkstroom (DC).
De batterij van een elektrische wagen wordt, net als bijvoorbeeld een laptop, opgeladen met gelijkstroom. Daarom heeft een laptop een adapter en een elektrische wagen een ingebouwde lader, waarin de wisselstroom wordt omgezet in gelijkstroom. Bij een snellaadstation wordt direct gelijkstroom "getankt". Dat gaat veel sneller: in ca. een half uur is de batterij alweer voor 80% opgeladen.

Een gewoon stopcontact heeft doorgaans slechts 1 fase en een vermogen van bijvoorbeeld 2,3 kW, bij een stroomsterkte van 16A. Dat is genoeg om een elektrische wagen op te laden, maar het gaat niet snel.  Om sneller te kunnen opladen is een vermogen van minstens 3,7 kW nodig. Nog sneller gaat het als de 1-fase installatie wordt uitgebreid tot een 3-fasen installatie, ook wel "krachtstroom" genoemd. De stroomsterkte is in dit geval 16A of 32A. Dit maakt opladen met een vermogen van 11 kW tot 22 kW mogelijk. Om een voorbeeld te geven van de oplaadtijd: met een 3-fasen aansluiting met een vermogen van 11 kW kan de batterij van de meeste elektrische wagens in iets meer dan 5 uur helemaal worden opgeladen.

Dit kan ook interessant voor je zijn

Steeds meer openbare laadpunten
Er komen in heel Europa steeds meer openbare laadpunten, van een groot aantal aanbieders. In België vind je er nu al bijna 9.000 en dat aantal groeit elke maand. Dat maakt het - vooral in de stad - steeds gemakkelijker om je elektrische wagen op te laden. Ook het aantal laadpunten in parkeergarages en bij winkelcentra groeit. Zo laad je je wagen gemakkelijk even bij terwijl je winkelt. Dat maakt de aankoop van een elektrische wagen ook steeds aantrekkelijker voor mensen die niet de mogelijkheid hebben een eigen laadpaal of wallbox te installeren.
 
Wat kost het opladen?
Thuis opladen is voordelig, vooral als je gebruik kunt maken van een voordelig nachttarief of zelf energie opwekt met zonnepanelen. De exacte kosten hangen natuurlijk af van de prijs per kWh die je energieleverancier berekent. De oplaadsnelheid hangt af van de manier waarop je oplaadt en de kabel die je gebruikt. Maar je betaalt in alle gevallen veel minder dan bij het voltanken van een brandstofwagen! 
Hoe lang duurt het opladen?
Het snelste gaat het natuurlijk bij een snellaadstation. Daar laad je je elektrische wagen in ca. een half uur weer voor 80% op, zodat je weer een groot stuk kunt rijden. Maar dit is wel een relatief dure manier van opladen. Thuis kan het veel goedkoper en ook tamelijk snel. Bij een 3-fasen wallbox met een vermogen van 11 kW is je batterij van helemaal leeg in iets meer dan 5 uur weer helemaal vol. Bij een 1-fase laadpunt van 7,4 kW duurt het ongeveer 8 uur.
 
Bij een gewoon stopcontact duurt het wel wat langer en kan het opladen tot 30 uur duren. Daarom is dit niet de meest aangewezen manier om je elektrische wagen dagelijks op te laden, maar in noodgevallen is het in elk geval mogelijk.
Verbruik wordt gemeten in kWh
Het verbruik van een elektrische wagen hangt af van verschillende factoren, zoals je rijstijl, het laadniveau van de batterij, het aantal inzittenden, het gewicht van de bagage en het energieverbruik van andere systemen in de wagen (zoals de verwarming en airconditioning). Het verbruik wordt gemeten in kWh per 100 km. Voor de Corsa-e ligt het gemiddelde verbruik bijvoorbeeld rond de 17 kWh/100 km.
 
Bij een brandstofwagen wordt het verbruik uitgedrukt in liters. Om een vergelijking te maken van het verbruik zou je daarom moeten kijken naar de hoeveelheid energie die met een liter brandstof kan worden opgewekt. Voor benzine is dit gemiddeld 8,4 kWh/l, voor diesel 9,8 kWh/l. Om even zuinig te rijden als een elektrische wagen, zou een brandstofwagen dus maar ongeveer 2 liter per 100 km mogen verbruiken. Een elektrische wagen is dus veel efficiënter! Dat komt onder andere doordat er minder bewegende delen zijn, waardoor minder energie door wrijving verloren gaat.

Antwoord op vragen over thuis opladen

Hoe werkt het opladen van een elektrische wagen?

Een elektrische wagen opladen gaat bijna net zo gemakkelijk als het opladen van je mobiele telefoon of laptop. Je sluit je wagen via een geschikte kabel aan op een laadpunt en het opladen kan beginnen. 

Hoe kan ik mijn elektrische wagen thuis opladen?

Het snelste gaat dat met een wallbox, met een vermogen van bijvoorbeeld 11 kW. Daarmee laadt je wagen veel sneller op dan aan een gewoon stopcontact. Maar een geaard stopcontact i wel mogelijk - in noodgevallen of als snelheid geen criterium is.

Kan ik mijn elektrische wagen opladen aan een gewoon stopcontact?

Elke elektrische wagen van Opel wordt standaard geleverd met een Mode 2-laadkabel, die geschikt is voor aansluiting op een gewoon geaard stopcontact. Dat betekent dat je bijna overal kan opladen, hoewel het tamelijk lang duurt (tot 30 uur).

Hoe lang duurt het opladen?

Hoe lang het opladen van de batterij duurt, hangt af van verschillende factoren. Bij een snellaadstation laad je je wagen al in ca. 30 minuten voor 80% op. Bij een 3-fasen wallbox met een vermogen van 11 kW duurt het ongeveer 5 uur. Een gewoon stopcontact is het langzaamste: ongeveer 30 uur.

Hoe vaak moet ik mijn elektrische wagen opladen?

Dat hangt ervan af hoe vaak en hoe ver je rijdt. En van je rijstijl. Als je altijd energiebesparend rijdt, kan je meestal zo'n 330 km elektrisch rijden. Gemiddeld rijden mensen op een gewone dag niet meer van 50 km. Maar als je verder weg werkt, of veel onderweg bent, kun je je wagen elke nacht opladen, zodat hij de volgende dag weer met een volle batterij voor je klaar staat. Voor een zo lang mogelijke levensduur van de batterij is het bovendien aan te raden hem altijd tussen 20 en 80% opgeladen te houden.

Waar kan ik mijn elektrische wagen opladen?

Thuis kan dat het beste aan een wallbox. Ben je bij vrienden of familie, dan kan het ook aan een gewoon stopcontact. En onderweg kan je gebruik maken van een openbaar laadpunt. Met de handige Trip Planner van Free2Move, die deel uitmaakt van het Charge my Car-pakket, vind je altijd gemakkelijk een laadpunt in de buurt of langs je route.