De oplaadkosten van elektrische wagens
Een van de vele voordelen van elektrisch rijden is dat opladen goedkoper is dan tanken met benzine of diesel. Ontdek hier waar je rekening mee moet houden bij het opladen en hoe je het nog goedkoper kunt maken
Oplaadkosten bij openbare laadpunten
Er zijn verschillende manieren om je elektrische wagen op te laden bij een openbare laadpaal. De tarieven kunnen sterk uiteenlopen. Soms betaal je alleen voor de hoeveelheid stroom die je oplaadt, maar soms betaal je ook een starttarief en/of een tarief per minuut. Bij weer andere aanbieders betaal je voor een maandelijks abonnement. Daarnaast is het opladen bij een gewone openbare laadpaal (3,7-11 kWh) een stuk goedkoper dan bij een snellaadstation (tot 100 kWh), waar de kosten kunnen oplopen tot € 0,69 per kWh. Vergelijken is dus de boodschap. Dat kan je best doen via de website of de app van je laadpasaanbieder.
Oplaadkosten bij een privé-laadpunt
Als je thuis of op je werk kunt opladen, ben je meestal duidelijk goedkoper uit dan bij openbaar opladen. Thuis laden kost in België gemiddeld € 0,17 tot € 0,21 per kWh, terwijl publiek laden gemakkelijk drie keer duurder kan zijn. Thuis kun je bovendien gebruik maken van goedkope stroom in daluren. In combinatie met de subsidie die je kunt krijgen maakt dat de aanschaf van een wallbox bijzonder aantrekkelijk.
Aanvullende kosten in verband met het opladen
Het duurste onderdeel van elektrische wagens is nog altijd de batterij. Door de manier waarop de batterij wordt opgeladen, kan deze in de loop der jaren aan kracht verliezen. In dit geval zal je Opel verdeler eerst proberen om alleen de afzonderlijke modules te vervangen, omdat dit goedkoper is dan het vervangen van de hele batterij. Daarom geeft Opel je 8 jaar 160.000 km garantie op de batterij (afhankelijk van wat het eerste wordt bereikt).
Antwoord op vragen over de kosten van het opladen
Is een elektrische wagen goedkoper in het gebruik?
Als je alle kosten bij elkaar optelt - van de aankoopprijs tot de gebruiks- en onderhoudskosten en de afschrijving - scoren elektrische wagens steeds beter in vergelijking met brandstofwagens. Zo is het onderhoud van een elektrische wagen gemiddeld 35 % goedkoper dan dat van een benzinewagen. Stroom is ook goedkoper dan brandstof. En tegenover de hogere aankoopprijs staan subsidies waarvan je kunt profiteren.
Hoeveel kost het om 100 km elektrisch te rijden?
Het verbruik van de Opel Corsa-e ligt rond de 17 kWh per 100 kilometer. Bij de huidige (2021) elektriciteitsprijs van ca. 18 cent/kWh kost 17 kWh als je thuis oplaadt € 3,06. Opladen is dus een stuk goedkoper dan rijden met een benzine- of dieselmotor.
Hoe snel gaat een elektrische wagen achteruit in waarde?
Net als een benzine- of dieselwagen wordt ook een elektrische wagen over de jaren minder waard. Druk je dat in geld uit, dan noemen we dat afschrijving. Het is moeilijk te voorspellen hoe de afschrijving bij elektrische wagens in de toekomst zal verlopen, maar de belangstelling voor elektrisch rijden neemt rap toe en elektrische wagens zijn zeker bij de huidige hoge brandstofkosten voordelig in gebruik. Daardoor zullen ze naar verwachting steeds interessanter worden om als gebruikte wagen verkocht te worden.
Hoeveel kost de batterij van een elektrische wagen?
Hoewel de kosten van batterijen voor elektrische wagens al jaren dalen, is de batterij nog steeds het duurste onderdeel van een elektrische wagen. Voor onze middenklassers ligt de kostprijs rond de 6.000 euro. In het luxere segment van andere fabrikanten wordt gesproken over zo'n 20.000 euro. Met de bouw van onze Opel Gigafabriek werken er nu aan om de kosten van batterijen in de toekomst nog drastischer te kunnen verlagen.