Skip To Content
75 miljoen eenheden​

pel bereikt productiemijlpaal van 75 miljoen eenheden: een Grandland GSe
Opel zet traditie van bereikbare innovatie voort met ‘jubileum’ Grandland GSe, die slimme technologieën combineert met rijplezier

2022 is een feestelijk jaar voor Opel. Eerder vierde het merk al zijn 160-jarige bestaan, de 30ste verjaardag van de fabriek in Eisenach in de Duitse deelstaat Thüringen en het 40-jarig jubileum van de Opel Corsa. Nu komt er nog een mijlpaal bij: het merk met de Blitz heeft de productiemijlpaal van 75 miljoen eenheden bereikt. Alle auto’s die deel hebben uitgemaakt van de telling tot 75 miljoen zijn stuk voor stuk voertuigen die innovaties en mobiliteit bereikbaar hebben gemaakt voor een brede groep klanten. De 75-miljoenste Opel rolde net van de productieband: een geëlektrificeerde, Grandland GSe, een Opel ‘made in Eisenach’. 
 
Het bereiken van 75 miljoen geproduceerde eenheden is een echte mijlpaal in de geschiedenis van Opel. Dit indrukwekkende cijfer toont de belangrijke rol van Opel aan in de democratisering van technologieën en verschillende mobiliteitsoplossingen door de jaren heen én voor de toekomst. “We herdefiniëren mobiliteit - met het duidelijke doel om tegen 2028 in Europa een volledig elektrisch merk te worden, met auto’s die op een verantwoordelijke manier rijplezier bieden. Onze nieuwe sportieve en geëlektrificeerde GSe-modellen zijn een nieuwe stap in die richting", zegt Florian Huettl, CEO van Opel. 
 
Onlangs kondigde Opel aan dat het GSe nieuw leven inblaast als een nieuw submerk voor dynamische, geëlektrificeerde modellen, waarbij GSe nu staat voor Grand Sport electric. De nieuwe Opel Grandland GSe vult de Astra GSe en de Astra Sports Tourer GSe aan in de GSe-familie. Het is een krachtige plug-in hybride met elektrische vierwielaandrijving - een echte pionier in het compacte SUV-segment. 
 
De Opel Grandland GSe is uitgerust met een 1,6-liter viercilinder turbobenzinemotor en twee elektromotoren (een voor elke as). De drie motoren leveren samen een systeemvermogen van liefst 221 kW/300 pk, terwijl de SUV een gemiddeld zeer laag WLTP-brandstofverbruik noteert: 1,3 l/100 km, gelijk aan een CO2-uitstoot van slechts 29-31 g/km1. 
 
De plug-in hybride aandrijflijn maakt van de Opel Grandland GSe een krachtige en sportieve auto met onder meer elektrische vierwielaandrijving voor optimale tractie en een indrukwekkend snelle 0-100-sprinttijd van slechts 6,1 seconden. De topsnelheid bedraagt 235 km/u (maximaal 135 km/u in volledig elektrische rijmodus). 
 
Opel heeft zich bij de nieuwe Grandland GSe – net als bij de Astra GSe-modellen – sterk gericht op het verhogen van rijplezier en optimaliseren van de rijdynamiek. Dat is mogelijk dankzij de unieke kalibratie van de stuurinrichting en de ophanging, met stevigere veren en dempers met KONI FSD-technologie (Frequency Selective Damping). De verschillende dempingskarakteristieken die daarmee mogelijk zijn, zorgen voor een wendbaar weggedrag en tegelijktijdig superieur comfort. De nieuwe Grandland GSe laat daarmee zien hoe hij baanbrekende technologieën naar de compacte klasse brengt en tegelijkertijd rijplezier combineert met verantwoordelijkheid. 
 
Tot aan de 75 miljoenste auto heeft Opel in meer dan 120 jaar autoproductie vele bestsellers en legendes gelanceerd. Met modellen zoals de 4/8 pk sterke ‘Doktorwagen’ uit 1909 of de 4/12 pk sterke ‘Laubfrosch’ (ook bekend als de boomkikker) maakte Opel al vroeg een prestigeauto voor een veel breder publiek. 
 
In 1940 bouwt Opel zijn miljoenste Opel, een Kapitän met een zelfdragende carrosserie en onafhankelijke voorwielophanging, een ontwerp dat - dankzij het lage gewicht - in die tijd zorgde voor verbeterde rijprestaties en een laag brandstofverbruik. De twee miljoenste auto (eveneens een Kapitän) volgt al snel in 1956. Opel was daarmee de eerste Duitse fabrikant met zulke hoge productiecijfers. Daarom maakte het bedrijf van het ‘jubileumvoertuig’ een unieke auto: een roomwitte Opel met een coating van 24-karaats goud op alle chroomdelen. 
 
De jaren daaropvolgend werden productiemijlpalen in rap tempo bereikt. De verhoogde productiesnelheid is niet alleen tekenend voor de groeiende behoefte naar mobiliteit, maar ook het resultaat van een modernere en efficiëntere productie. Slechts 15 jaar later, in 1971, rolt de tien miljoenste Opel van de band in de fabriek in Rüsselsheim: een Rekord C Caravan. Een jubileum dat ook groots gevierd wordt. Het is traditie bij Opel dat er na elke tien miljoenste Opel die van de productieband rolt een exemplaar wordt geschonken aan de minister-presidenten van de deelstaten waar Opel destijds fabrieken had: Hessen (Rüsselsheim), Noordrijn-Westfalen (Bochum) en Rijnland-Palts (Kaiserslautern).

 
In 1983 verlaat een zilvergrijze Senator CD als 20 miljoenste Opel de fabriek in Rüsselsheim. In diezelfde fabriek ziet in datzelfde decennium de 25 miljoenste Opel - een Omega A Caravan – het levenslicht. De Omega A is het topmodel van het merk van midden jaren tachtig tot begin jaren 2000. Met de Opel Corsa en de Astra als Kadett-opvolger is Opel ook in de compacte klasse zeer succesvol. Zo rollen er na de Duitse hereniging tussen 1991 en 1997 ongeveer 4,13 miljoen Astra F-types van de band. Daarmee is het tot op heden het bestverkochte model van Opel. De eer van de 50 miljoenste Opel valt opnieuw te beurt aan de Omega. Hij verlaat de fabriek in december 1999 als een zilveren sedan van de toen grondig geüpdatete B-generatie. 
 
En nu volgt de volgende grote mijlpaal met de 75-miljoenste Opel. Met de nieuwe Grandland GSe illustreert het merk hoe bijzonder sportief rijplezier op verantwoorde wijze kan worden gecombineerd met emotioneel design en uitgebreide alledaagse inzetbaarheid. Een bijzondere auto met een net zo bijzondere aandrijflijn waarmee Opel de toekomst van de mobiliteit verder brengt. Het is nu al duidelijk dat Opels volgende productiemijlpaal een model zal zijn dat de fabriekshallen verlaat als volledig elektrisch model.