Skip To Content
Nieuwe Opel Hybrides

Praktisch, Efficiënt, Geëlektrificeerd: De nieuwe Opel Hybrides met 48-Volt technologie 

Ruime keuze: Opel personenauto's, van Corsa tot Astra, van Mokka en Grandland tot de nieuwe Frontera, kunnen nu al worden besteld met een efficiënte hybride aandrijving.

 

Rüsselsheim.  Elektrisch rijden en brandstof besparen zonder dat je je rij- en gebruiksgewoonten hoeft te veranderen of de auto aan een oplaadpunt moet aansluiten: de nieuwe Opel modellen met 48-volt hybridetechnologie maken dit allemaal mogelijk. De nieuwste aanwinst is de efficiënte Opel Frontera Hybrid. De betaalbare nieuwe gezinsvriendelijke SUV kan nu al besteld worden met 48-volt technologie. De Frontera Hybrid wordt geleverd met een 74 kW (100 pk) 1,2-liter turbobenzinemotor die speciaal is ontwikkeld voor hybride gebruik. Deze motor werkt samen met een 21 kW (28 pk) sterke elektromotor en een geëlektrificeerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling, zodat het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot aanzienlijk lager zijn dan bij een vergelijkbare conventioneel aangedreven auto. De Frontera Hybrid is ook verkrijgbaar als 100 kW (136 pk) turbo hybrid.

 

Daarnaast kunnen Opel klanten kiezen uit vele andere modellen met moderne hybride technologie. Het portfolio strekt zich al uit van de bestseller voor kleine auto's Opel Corsa en de stijlvolle Opel Mokka tot de opvolgers in de compacte klasse Opel Astra en Astra Sports Tourer en de top-of-the-line Opel Grandland SUV.

 

Perfect gecoördineerd systeem: Bespaar brandstof en rijd soms volledig elektrisch

 

De slimme, kostenefficiënte en compacte 48-volt hybride technologie biedt veel voordelen in het dagelijks gebruik. Het kan worden gebruikt om het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot tot 18 procent te verlagen (zoals bij de Corsa) in vergelijking met een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor en tegelijkertijd het rijcomfort te verhogen.

 

In het dagelijkse verkeer in de stad en op landwegen werken de benzinemotor en de elektromotor samen of afzonderlijk, afhankelijk van de vereisten - altijd in optimale harmonie tussen energieverbruik en prestaties. Om ervoor te zorgen dat de katalysator en de rembekrachtiger optimaal functioneren vanaf het eerste tikje op het gaspedaal, wordt de benzinemotor altijd gebruikt bij het starten van de Opel modellen. De elektrische aandrijving ondersteunt de benzinemotor bij het accelereren en starten vanuit stilstand. De elektromotor levert koppel, vooral bij lage toerentallen, wat de rijdynamiek en CO2 besparing ten goede komt.

 

Bij lage snelheden maakt de elektromotor het ook mogelijk om volledig elektrisch te rijden gedurende maximaal één kilometer of tot 50 procent van de tijd die in de stad wordt gebruikt - bijvoorbeeld bij het manoeuvreren. De auto schakelt automatisch over op elektrische aandrijving wanneer de acculading, buitentemperatuur en katalysatortemperatuur geschikt zijn. Als de Opel Hybrides bij hogere snelheden afremmen en de benzinemotor wordt uitgeschakeld, werkt de elektromotor als generator om de 48-volt accu van het hybride systeem op te laden. Tegelijkertijd, wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, kan de hybride "zeilen" met de steun van de elektromotor.

 

Hybride bestuurders kunnen kiezen uit de drie rijmodi Eco (voor een bijzonder efficiënte werking), Normal en Sport. In de Sport-modus draait de benzinemotor altijd om de vereiste prestaties te garanderen.

 

Driver Information Display met hybride-specifieke informatie

 

Elders kunnen bestuurders van de Opel Hybrid gemakkelijk en handig de belangrijkste displays in de gaten houden voor de huidige bedrijfsmodus, de energiestatus en nog veel meer dankzij de hybride-specifieke informatie. Het bestuurdersinformatiedisplay heeft de weergaven die bekend zijn van de conventioneel aangedreven modelvarianten - met een paar speciale kenmerken. De cijfers op het digitale snelheidsdisplay zijn wit als de benzinemotor draait. Als deze wordt uitgeschakeld en de auto uitsluitend elektrisch wordt aangedreven, verandert het display in blauw. De extra permanente vermogensweergave (die de toerenteller vervangt) in het bestuurdersinformatiedisplay is onderverdeeld in:

 

  • Vermogen: Het voertuig levert maximaal vermogen, de verbrandingsmotor en de elektromotor werken tegelijkertijd.

  • Eco: Het voertuig rijdt momenteel met de beste energie-efficiëntie (benzinemotor of elektrische motor).

  • Opladen: Het voertuig vertraagt en recupereert energie.

 

Wanneer de bestuurder het energiestroomdisplay oproept, verschijnt er een schematische voorstelling van het voertuig op het bestuurdersinformatiedisplay die de energiestroom tussen de accu, de benzinemotor en de wielen toont, evenals de laadstatus van de accu. De huidige bedrijfsstatus - 100 procent elektrisch rijden, energierecuperatie of het vermogen afkomstig van de verbrandingsmotor - wordt in verschillende kleuren weergegeven. Wanneer de auto is uitgeschakeld, geeft het overzichtsscherm van de rit aanvullende gegevens zoals de afgelegde afstand, de duur van de reis, het gemiddelde verbruik, de resterende actieradius en het percentage van de route dat puur elektrisch is gereden.

 

De belangrijkste onderdelen en functies van het 48-volt hybride systeem in één oogopslag

 

  • Een nieuwe generatie driecilinder 1,2-liter benzinemotoren die speciaal zijn ontwikkeld voor hybridisatie en om te voldoen aan de emissienorm Euro 6e. Voor een optimale efficiëntie werken de nieuwe motoren volgens de Miller-verbrandingscyclus. Deze thermodynamische cyclus wordt mogelijk gemaakt door de turbocompressor met variabele geometrie, die de prestaties bij lage toerentallen verbetert, en variabele kleptiming.

  • Een nieuwe geëlektrificeerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling die ook speciaal is ontworpen voor hybride toepassingen. De schakeltijden zonder koppelonderbreking zijn korter en het comfort is hoger. De transmissiebehuizing herbergt ook de elektromotor en de gelijkstroomomvormer, waardoor de afmetingen en het gewicht van de aandrijflijn worden geoptimaliseerd en uitstekende rijprestaties worden geleverd.

  • Een synchrone elektromotor met permanente magneet, geïntegreerd in de versnellingsbak, levert een piekvermogen van 21 kW (28 pk) en een maximumkoppel van 55 Nm.

  • Een riemaangedreven starter (ook gebaseerd op 48-volt technologie) die - in combinatie met de elektromotor - de benzinemotor start vanaf een koude start. De riemstarter herstart de motor ook snel en naadloos tijdens het rijden.

  • Een 48 V lithium-ion accu met een bruikbare capaciteit van 432 Wh (bruto 890 Wh), die wordt opgeladen via recuperatie en de benzinemotor, meestal geïnstalleerd onder de linker voorstoel (Grandland Hybrid: onder de carrosserie). Deze locatie zorgt niet alleen voor een optimale gewichtsverdeling voor een goede rijdynamiek, maar maakt het ook mogelijk om het volledige volume van de bagageruimte te behouden.

  • Twee elektrische netwerken. Een 12V laagspanningsnetwerk dat de uitrusting van de auto voedt (bijv. elektrische ramen, infotainmentsysteem) en een 48V netwerk om het hybride systeem te voeden. Er is ook een gelijkstroomomvormer om elektrische energie van het 48-volt naar het 12-volt netwerk over te brengen. Als de 48-volt accu bijna leeg is, bijvoorbeeld nadat de auto bijzonder lang heeft stilgestaan, kan de converter energie voor onderhoudsdoeleinden overbrengen van het 12-volt naar het 48-volt netwerk.