Skip To Content
Première nieuwe Grandland

Opel onthult verbluffende volgende generatie Grandland SUV

Elektrische vrijheid: Grandland Electric is voorzien van een nieuwe platte accuverpakking en biedt een actieradius tot ongeveer 700 kilometer (WLTP)

 

Rüsselsheim.  Stijlvol en dynamisch, ruim en veelzijdig met een volledig geëlektrificeerde aandrijflijn - dat is de nieuwe Opel Grandland die vandaag door de autofabrikant uit Rüsselsheim werd onthuld. De nieuwkomer brengt vele designkenmerken die voor het eerst te zien waren op de Opel Experimental concept car, voor het eerst tot leven op een seriemodel. Deze kenmerken zijn onder andere de 3D Vizor met verlicht Blitz-logo in het midden en de permanent verlichte "OPEL"-belettering achteraan. Verdere hoogtepunten zijn het Intelli-Lux Pixel HD verlichtingssysteem met meer dan 50.000 individuele elementen, plus het STLA Medium platform dat geschikt is voor BEV's en het nieuwe platte ontwerp van de batterijverpakking die een 98 kWh batterij mogelijk maken. Hiermee kan de Grandland Electric tot ongeveer 700 kilometer lokaal emissievrij rijden (volgens WLTP). 

 

"De nieuwe Grandland is een mijlpaal voor Opel. Hiermee is elke Opel zonder uitzondering elektrisch verkrijgbaar. Dit is een grote stap in ons elektrische offensief. De nieuwe Grandland is ontworpen en ontwikkeld in Rüsselsheim en wordt gebouwd in Eisenach. De relatie met de Opel Experimental is onmiskenbaar. Hij biedt innovaties die voor het eerst te zien waren op deze buitengewone conceptcar. De nieuwe Grandland zal daarom onze positie in het belangrijke C-SUV-segment versterken," aldus Florian Huettl, CEO van Opel.

 

Het BEV-platform helpt een elektrisch bereik tot ongeveer 700 km mogelijk te maken (WLTP)

 

De volgende generatie Grandland betekent een grote stap voor Opel om elektromobiliteit nog aantrekkelijker te maken. Het is de eerste Opel die gebruik maakt van het Stellantis STLA Medium BEV-platform. Dankzij de nieuwe architectuur, de nieuwe platte batterijverpakking met tot 98 kWh, de nieuwe generatie elektromotor en energiebesparende voorzieningen zoals de warmtepomp, zal de nieuwe Grandland Electric een lokaal emissievrije WLTP elektrische actieradius tot ongeveer 700 kilometer kunnen bieden. Elders zijn korte pitstops om op te laden ook gegarandeerd. Bij een openbaar snellaadstation duurt het slechts 26 minuten om op te laden tot 80 procent van de accucapaciteit.

 

3D Vizor, verlichte Blitz, Edge Light Technology en Intelli-Lux Pixel Matrix HD

 

Het nieuwe onderstel gaf de ontwerpers ook een nieuwe vrijheid en de indrukwekkende houding van de nieuwe Grandland wordt al bij de eerste blik duidelijk. Dankzij 173 mm meer lengte, 19 mm meer hoogte en 64 mm meer breedte ten opzichte van zijn voorganger straalt de nieuwkomer zelfvertrouwen uit (lengte: 4650 mm; breedte: 1905 mm; hoogte: 1660 mm). En in combinatie met lichtmetalen 20-inchwielen helpt dit hem om krachtig en comfortabel aan de top van Opels SUV-portfolio te staan. Nog meer grandeur wordt toegevoegd door de nieuwe uitvoering van het karakteristieke Opel-merkgezicht: de 3D Vizor. Dit element wordt gecombineerd met het verlichte Opel Blitz-logo, dat nog prominenter aanwezig is dankzij Edge Light Technology. De nieuwe Grandland omarmt het "Opel Compass"-design dat de Experimental conceptwagen introduceerde. Het bouwt voort op de principes van de middenvouw, waarbij alle functies horizontaal zijn georganiseerd met het "Electrified Blitz" embleem in het midden.

 

Het nieuwe verlichte logo wordt ook vergezeld door nog een andere verlichtingsinnovatie van de ingenieurs uit Rüsselsheim - de toonaangevende Intelli-Lux Pixel Matrix HD . Het systeem biedt meer dan 50.000 elementen (51.200 om precies te zijn, met 25.600 aan elke kant) voor een high-definition lichtverdeling en viert zijn debuut in de nieuwkomer. Op basis van de verkeerssituatie worden tegemoetkomende en tegemoetkomende objecten gedetecteerd door een camera en het Intelli-Lux Pixel Matrix HD licht snijdt deze objecten nog nauwkeuriger weg dan standaard Matrix Light technologieën en levert een veel helderder en homogeen lichtpatroon - en dat alles zonder andere weggebruikers te verblinden. Bovendien geven de nieuwe welkomst- en afscheidsanimaties met grafische projecties voor het voertuig al een vooruitblik op de toekomstige mogelijkheden.

 

Met zijn tweekleurige zwevende dak en contrasterende bekleding is de Grandland visueel opgerekt voor een slanke, elegante look. Het algehele carrosserieontwerp is georganiseerd en gestructureerd, maar blijft tegelijkertijd vloeiend en organisch. De scherpe lijnen van de wielkasten vloeien door de auto en helpen de wielen naar buiten te duwen. Dit wordt gecombineerd met de robuustheid van de beklede elementen rond de wielen en de onderzijde van de carrosserie. De lange wielbasis van 2.784 mm en de steile achterklep benadrukken de toegenomen ruimte in de cabine en kofferruimte. De achterbank kan 40:20:40 worden neergeklapt en creëert zo een laadvolume van maximaal 1.641 liter.

 

Aan de achterzijde maakt het kenmerkende kompasverlichtingsteken, inclusief de allereerste integratie van het verlichte "OPEL"-woordmerk als onderdeel van het teken, ook zijn debuut als productiemodel. En geheel in lijn met Opels Greenovation-aanpak om alle hulpbronnen met betrekking tot de auto te sparen, wordt de naam van de auto niet langer weergegeven door middel van chromen letters - in plaats daarvan is hij centraal in reliëf in de achterklep aangebracht. 

 

Ruim interieur met centraal 16-inch display, AGR-stoelen en slimme opbergoplossingen

 

Aan de binnenkant worden de inzittenden van de nieuwe Grandland begroet door nog meer gedurfde en pure elementen in combinatie met een warme en innemende ambiance. Architectonisch gezien benadrukt de lay-out van het interieur een horizontaal thema, met lijnen die van het instrumentenpaneel doorlopen tot in de portieren, wat het gevoel van breedte en ruimtelijkheid versterkt, terwijl het licht op de bestuurder gerichte 16-inch centrale display en de hoge middenconsole een sportief gevoel opwekken. Achter het stuur biedt een discreet breed en volledig digitaal cluster essentiële informatie, zodat de bestuurder zich kan concentreren op het rijplezier en, in combinatie met het Intelli-HUD head-up display, zijn ogen niet van de weg hoeft te halen. Bestuurders hebben ook de optie om de Pure Mode handmatig of automatisch te activeren. Deze vermindert de inhoud van het bestuurdersinformatiecluster, het head-up display en het centrale display en zorgt voor nog minder afleiding tijdens het rijden in het donker of in de regen. In de typische Opeltraditie kunnen veelgebruikte instellingen zoals de klimaatregeling ook intuïtief bediend worden via een paar resterende fysieke knoppen.

 

De zijdelingse ventilatieopeningen zijn in de deur geïntegreerd, wat ook de breedte van het instrumentenpaneel visueel benadrukt. De bovenkant van het instrumentenpaneel heeft een mooie technische uitstraling en is esthetisch verdeeld in twee oppervlakken om de algemene toon van het ontwerp te benadrukken. Daaronder voegt het "edge light", dat gebaseerd is op dezelfde technologie als de Vizor, een precieze glasachtige uitvoering van kleur en licht toe, ondersteund door het aantrekkelijke indirecte omgevingslicht op het instrumentenpaneel en de deurinzetstukken. Het middengedeelte van het instrumentenpaneel is bekleed met stof en loopt visueel over in de schouder van de deuren, wat een aantrekkelijke en tactiele cockpit oplevert. 

 

Het interieur biedt ook een bijzonder betrokken rijervaring: De ergonomische AGR-stoelen van Opel genieten een bekroonde reputatie en de nieuwe Grandland zet deze lange traditie voort. Ze zijn gecertificeerd door de "Aktion Gesunder Rücken e. V." ("Campagne voor gezonde ruggen"). Ze introduceren een nieuwe comfortfunctie: de elektrisch verstelbare zijsteunen. Deze functie verbetert de zijdelingse comfortaanpassing aanzienlijk dankzij twee pneumatische zakken in de zijsteunen van de rugleuning. De zetels bieden ook ventilatie en massage voor de bestuurder. Ondertussen genieten de passagiers achterin van 20 mm extra beenruimte in vergelijking met de vorige Grandland. De gepatenteerde Intelli-Seat functie in de voorstoelen - een sleuf die de druk op het zitbeentje verlicht - is standaard en zorgt voor uitstekend comfort, zelfs tijdens lange ritten op de Autobahn. En alle stoffen in het interieur zijn 100% gerecycled!

 

Als gezinsvoertuig werd sterk de nadruk gelegd op de veelzijdigheid van het interieur. Het doel was niet alleen om een groot aantal opbergvakken te verpakken, maar ook om innovatieve oplossingen te vinden die het leven van klanten makkelijker maken en tegelijkertijd het comfort en het welzijn verbeteren. Het hoogtepunt van deze slimme oplossingen is de Pixel Box. Met het verlichte doorschijnende glas en de stoffen bekleding versterkt dit element niet alleen de visuele aantrekkingskracht van de console - het is ook zeer functioneel. De draadloze smartphone-oplader bevindt zich achter het glas zodat apparaten kunnen worden opgeladen terwijl ze veilig zijn opgeborgen. De constante zichtbaarheid van de smartphone helpt ook om ervoor te zorgen dat deze niet wordt vergeten in de auto bij het verlaten van de Grandland. In totaal biedt de nieuwe Grandland meer dan 35 liter aan opbergvakken in het interieur - van de Pixel Box en de telefoonvakken in de rugleuningen van de voorstoelen tot de grote opbergruimte onder de middenconsole die ook plaats biedt aan een 12V-aansluiting.

 

Alternatieve aandrijvingen, frequentieselectieve dempingstechnologie en een reeks hulpsystemen voor de bestuurder

 

Klanten die de voorkeur geven aan andere aandrijflijnen boven een puur elektrische optie, vinden ook wat hun hart begeert in het volledig geëlektrificeerde aandrijvingsportfolio. De nieuwe Grandland Plug-in Hybrid met een lokaal emissievrije actieradius tot 85 km (WLTP) en de Grandland Hybrid met 48-volt technologie bieden nog meer opwindende oplossingen die zorgen voor rijplezier en tegelijkertijd het verbruik en de CO2 uitstoot beperken.

 

En terwijl de Grandland de uitstoot verlaagt, levert hij nog steeds dynamisch en comfortabel rijplezier. Dit wordt mogelijk gemaakt door dempers met frequentieselectieve dempingstechnologie die in het chassis worden gebruikt. Deze unieke technologie creëert een tweede hydraulisch circuit in de demperkamer om de dempingskracht mechanisch aan te passen aan de frequentie. Afhankelijk van de situatie, de toestand van het wegdek en de rijstijl maakt het verschillende dempingskarakteristieken mogelijk voor comfortabel glijden bij hoge frequenties - d.w.z. bij korte botsingen zoals op kasseien of een putdeksel - en voor een sportieve, ambitieuze rijstijl met meer direct contact met de weg bij lage frequenties. De Grandland reageert nog onmiddellijker en directer op elk commando van de bestuurder en blijft, zoals typisch voor Opel, stabiel bij het remmen, in bochten en bij hoge snelheden op de Autobahn. Het Opel DNA wordt verder benadrukt door de specifieke afstemming van veren, stabilisatorstangen, stuurinrichting en ESC.

 

Het aantrekkelijke aanbod van Opels nieuwe topklasse SUV wordt vervolledigd door een uitgebreid aanbod aan rijhulpsystemen, waaronder Automatische Cruise Control met Stop & Go-functie, Uitgebreide Verkeersbordherkenning, Intelligente snelheidsaanpassing en In Crash Braking, een systeem dat een secundaire botsing moet helpen vermijden in geval van een ongeval. Het Intelli-Drive 2.0 systeem, dat talrijke elektronische assistenten integreert en combineert met halfautomatische rijstrookassistentie en Aanbevolen Snelheidsaanpassing, is ook als optie verkrijgbaar. Als de beoogde rijstrook vrij is, stuurt de assistent de Grandland met kleine stuurbewegingen naar de gewenste rijstrook. En Recommended Speed Adaption zorgt ervoor dat - indien bevestigd door de bestuurder - de snelheid van de auto overeenkomstig wordt verlaagd wanneer een nieuwe snelheidslimiet wordt bereikt of tot die limiet wordt verhoogd. Naast sensoren gebruikt Intelli-Drive 2.0 ook informatie van het over-the-air netwerk. En parkeren en manoeuvreren wordt ook gemakkelijker gemaakt door parkeersensoren voor en achter, de achteruitrijcamera met automatische schoonmaakfunctie en de 360-graden Intelli-Vision camera.

 

Dankzij zijn ultramoderne nieuwe platform, innovatieve nieuwe technologieën in combinatie met talrijke designkenmerken die voor het eerst te zien waren op de Opel Experimental concept car, staat de nieuwe Grandland comfortabel aan het roer van Opels SUV-portfolio, terwijl hij een nieuw niveau van volledig elektrische vrijheid toevoegt aan Opels voortdurende elektrificatiestrategie.