Skip To Content
De nieuwe Movano

Nieuwe Opel Movano: Elektrisch, innovatief, efficiënt

Praktisch: "Keyless Entry & Go", inductief opladen van smartphone, "Eat & Work" zitbank

 

Rüsselsheim.  Klaar voor de zware taken van het beroepsleven die in het verschiet liggen - dat is de nieuwe Opel Movano. Met zijn diverse carrosserievarianten, tot 17 m3 laadvolume en een laadvermogen tot 2 ton is de grootste lichte bedrijfswagen (LCV) van het merk met de Blitz altijd al indrukwekkend geweest. De nieuwe Movano behoudt alle toonaangevende kwaliteiten en voegt er nieuwe aan toe, zoals geavanceerde rijhulpsystemen die voor het eerst automatisch rijden van niveau 2 mogelijk maken. Bovendien zet Opel met de lokaal emissievrije Movano Electric zijn elektrificatiestrategie voort - met meer vermogen en een groter rijbereik. De nieuwe elektrische bestelwagen wordt aangedreven door een bijzonder sterke elektromotor met 200 kW/270 pk en 400 Newtonmeter koppel. Dankzij de nieuwe 110 kWh batterij kan de nieuwe Movano Electric tot 420 kilometer (WLTP) afleggen zonder oplaadstop, waardoor het een capabele, betrouwbare partner is, zelfs op langere ritten. Extra veelzijdigheid wordt geboden door de nieuwe 230V-dashboardaansluiting waarmee elektrische apparaten van stroom kunnen worden voorzien of kunnen worden opgeladen.

 

In het interieur ligt de nadruk op connectiviteit, ergonomie en comfort. De vernieuwde cockpit biedt infotainmentsystemen met kleurentouchscreens tot 10 inch. Draadloos opladen van je smartphone is mogelijk, net als sleutelloze toegang en starten. Een optionele veelzijdige "Eat & Work" zitbank kan ook worden gebruikt als werkoppervlak. Van buitenaf gezien onderstreept de Movano zijn nieuwe, moderne en toekomstgerichte karakter, met een opgefrist design aan de voor- en achterzijde dat typerend is voor het merk, en optionele LED-koplampen.

 

Patrick Dinger, hoofd van Opel in Duitsland: "De nieuwe Opel Movano is de perfecte aanvulling op het wagenpark en kan zware taken aan. De nieuwe Movano Electric vraagt geen compromissen en biedt nog meer vermogen en een groter rijbereik dan voorheen. Bovendien is de nieuwe Movano verkrijgbaar met niveau 2 automatisch rijden, een echt hoogtepunt in dit segment. Met zulke sterke punten maakt de nieuwe Movano wagenparken klaar voor de toekomst."

 

Nieuwe Movano Electric: Tot 420 km actieradius (WLTP) en 150 kW snelladen

 

De nieuwe Opel Movano biedt de juiste aandrijflijn voor elk gebruikersprofiel. Als de lokaal emissievrije Movano Electric verlegt hij de grenzen, van de motor tot de accu. Terwijl de elektromotor in de Movano voorheen een vermogen had van 90 kW/122 pk, produceert de nieuwe nu 200 kW/270 pk. Het maximumkoppel dat beschikbaar is bij de eerste druk op het gaspedaal is gestegen van 260 naar 400 Newtonmeter - dit betekent dat de Movano Electric sterk kan accelereren vanuit stilstand, zelfs als hij volledig beladen is, en snel afstanden kan afleggen met snelheden tot 130 km/u. De vorige 37 en 70 kWh accu's zijn vervangen door een 110 kWh accu die een rijbereik tot 420 km mogelijk maakt (volgens WLTP). Movano Electric-rijders kunnen dus tot 170 km verder rijden dan voorheen op één acculading.

 

Afhankelijk van zijn voorkeur kan de bestuurder van de Movano Electric kiezen uit drie rijmodi om de prestaties en actieradius optimaal te benutten: "Normaal" (beperkt tot 160 kW vermogen), "Eco" voor optimale actieradius (120 kW) en "Power" voor maximale prestaties (200 kW). Bestuurders kunnen ook vier niveaus van recuperatie tijdens het remmen instellen met behulp van peddels achter het stuurwiel.

 

De nieuwe Movano Electric is standaard uitgerust met een driefasige 11 kW boordlader voor wisselstroomopladen. Het is ook de eerste Opel die de optie biedt om tot 150 kW gelijkstroom op te laden. Bij een openbaar snellaadstation duurt het slechts 55 minuten om op te laden tot 80 procent van de accucapaciteit.

 

Extra praktisch is de nieuwe, optionele 230 V stopcontactoptie. Hiermee kunnen elektrische apparaten zoals laptops, accu's voor elektrisch gereedschap, tablets en andere apparaten met een laag stroomverbruik die maximaal 150 watt verbruiken, gemakkelijk worden opgeladen. Het stopcontact bevindt zich op een handige centrale plaats op het dashboard en is gemakkelijk bereikbaar voor de inzittenden voorin.

 

Keuze in zijn klasse: elektrisch aangedreven, waterstofcel of diesel

 

De nieuwe Opel Movano speelt ook een pioniersrol met een ander aandrijvingsalternatief: in 2024 zal Opels grootste bedrijfsvoertuig voor het eerst verkrijgbaar zijn als Movano HYDROGEN voor wie lokaal emissievrij lange afstanden wil afleggen en ook snel wil tanken. Het innovatieve waterstofvoertuig met brandstofcel zal een actieradius tot 400 km bieden (WLTP) en kan in slechts ongeveer vijf minuten met waterstof worden bijgetankt.

 

Drie zeer efficiënte turbodieselmotoren completeren de aandrijflijn. De motoren bieden vermogens van 88 kW/120 pk, 103 kW/140 pk en 132 kW/180 pk en kunnen - afhankelijk van het vermogen - worden gecombineerd met een achttrapsautomaat. Samen met aerodynamische verbeteringen aan de carrosserie verlagen de aandrijflijnen het brandstofverbruik met maar liefst 9 procent ten opzichte van de vorige motoren, waardoor de Movano ook een topspeler in het segment is op het gebied van brandstofefficiëntie en CO2 uitstoot.

 

Pionier: Nieuwe assistentiesystemen maken automatisch rijden op niveau 2 mogelijk

 

De nieuwe Movano vertoont ook baanbrekende prestaties onder de talrijke rijhulpsystemen. De elektrische stuurbekrachtiging past de ondersteuning automatisch aan de snelheid van het voertuig aan. Dit verhoogt het rijcomfort bij hogere snelheden en maakt manoeuvreren in de stad comfortabeler. De elektrische parkeerrem wordt geactiveerd via een schakelaar op het instrumentenpaneel links van het stuurwiel.

 

Naast verkeersbordherkenning, frontaal botsingsalarm met noodstop en zijdelingse dodehoekwaarschuwing, zijn er nu nieuwe systemen zoals slaperigheidsalarm, lane keep assist, adaptieve cruise control met "Stop & Go"-functie, 360-graden parkeersensoren, parkeerhulp en een digitale achteruitkijkspiegel die het zicht rondom verder verbetert. In totaal 22 assistentiesystemen en elektronische helpers maken het rijden en manoeuvreren gemakkelijker.

 

Dankzij de combinatie van adaptieve cruise control met "Stop & Go"-functie, Lane Keep Assist en fileassistent kan de Movano zelf sturen, remmen en accelereren bij snelheden tot 30 km/u - bijvoorbeeld in langzaam verkeer - op voorwaarde dat de bestuurder zijn handen aan het stuur houdt. Dit betekent dat geautomatiseerd rijden op niveau 2 voor het eerst in zijn succesvolle carrière mogelijk is met de nieuwe Movano.

 

Verbonden, georganiseerd, veelzijdig: nieuwe geavanceerde Movano cockpit

 

Movano bestuurders kunnen nu werken in een ultramoderne, veelzijdige en tegelijk comfortabele omgeving. De cockpit van Opels grootste bedrijfsvoertuig werd grondig herwerkt, waardoor hij ergonomischer is en vooral meer connectiviteit biedt. Als optie kan de belangrijkste informatie nu worden weergegeven in een volledig digitaal, configureerbaar 7-inch kleureninformatiecentrum voor de bestuurder. Daar kan ook een 3D-kaart van het navigatiesysteem worden weergegeven.

 

Het nieuwe infotainment- en navigatiesysteem kan eenvoudig worden bediend via het 10-inch kleurentouchscreen dat zich centraal bovenaan de middenconsole bevindt. Compatibele smartphones maken draadloos verbinding met het infotainmentsysteem via Apple CarPlay en Android Auto. Navigatie is mogelijk met behulp van TomTom® navigatiekaarten in 3D. De belangrijkste functies kunnen worden bediend via natuurlijke spraakherkenning. Bijzonder praktisch voor koeriersdiensten en professionals die op het werk vaak een mobiele telefoon moeten gebruiken, is een plank in de middenconsole om smartphones inductief op te laden.

 

Veelzijdigheid is een hoogtepunt van de nieuwe Movano, niet alleen in de verscheidenheid aan varianten en het scala aan laadmogelijkheden, maar ook in het interieur. De optionele "Eat & Work" zitbank verandert de cockpit in een ergonomisch bedieningscentrum. Met een paar eenvoudige handelingen kan de stoel naast de bestuurder worden omgevormd tot een verplaatsbaar, praktisch werkoppervlak, bijvoorbeeld voor een laptop, waardoor de Movano verandert in een mobiel kantoor. De stoel kan ook worden omgebouwd tot een tafeltje met bekerhouder - ideaal voor een korte pauze. En met het sleutelloze vergrendelings- en startsysteem ("Keyless Entry & Go") hoeft de bestuurder zelfs de sleutel niet meer uit zijn zak te halen om de Movano te openen, te starten of te vergrendelen.

 

Klaar voor alles: Ongeëvenaarde verscheidenheid aan carrosserie-opties

 

De nieuwe Movano scoort ook punten met zijn brede scala aan carrosserieën. Vier voertuiglengtes, drie wielbasissen en drie hoogtes, alsook versies met gesloten bestelwagen, platformchassis, dubbele cabine, dieplader en kipper bieden talloze configuratiemogelijkheden die passen bij het respectieve gebruikersprofiel. Tegelijkertijd doet Opels grootste bedrijfswagen geen toegevingen op het vlak van laadvermogen of laadvolume. De Movano Electric heeft een laadvermogen tot 1.500 kg en de dieselversie kan tot 2 ton vervoeren. Dankzij de praktische plaatsing van de batterij onder de laadbak blijft het laadvolume van maximaal 17 m3 volledig behouden. De Movano Electric is ook geschikt voor tal van conversies. De nieuwe Movano, Movano Electric en in de toekomst de Movano HYDROGEN worden ideale, uiterst efficiënte en hulpbronbesparende partners voor zware taken. Opel opent binnenkort de orderboeken voor de Movano en de Movano Electric.