Opel Kadett E: de kampioen in aerodynamica wordt 40 jaar
Kadett en Astra - deze twee namen staan synoniem voor bijna negen decennia succesvolle Opel-geschiedenis in de compacte klasse. Vanaf het begin hebben ze talloze innovaties naar het segment gebracht en zo individuele mobiliteit voor velen betaalbaar gemaakt. Een heel bijzondere Kadett-generatie viert een speciale verjaardag in het jubileumjaar van "125 jaar Opel autoproductie": de Opel Kadett E wordt 40 jaar. In de herfst van 1984 boekten de ingenieurs van Opel een groot succes. Gebaseerd op de technische basis van zijn voorganger, maar met een volledig nieuwe hatchbackcarrosserie, gaat de vijfde generatie van de Kadett van kracht tot kracht. De basis voor het succes is het aantrekkelijke design, maar ook de technische finesse en de verscheidenheid aan varianten. Tegelijkertijd is dit het laatste compacte model van Opel dat het Kadett-naamplaatje draagt. De opvolger draagt nu al de naam "Astra" en zet het succes in de compacte klasse consequent voort. De eerste geëlektrificeerde Astra-generatie laat zien hoe modern rijplezier met verantwoordelijkheid er tegenwoordig uitziet. De huidige Opel Astra, met verschillende hybride-aandrijvingen, zuinige verbrandingsmotoren en de volledig elektrische Astra Electric, is emotioneel, efficiënt en, afhankelijk van de variant, lokaal emissievrij.
Herfst 1984: Lancering vijfde generatie van de succesvolle Opel Kadett
Het ontwikkelingsverhaal van de vijfde generatie Kadett begon eigenlijk al in 1979. Zodra de Opel Kadett D, Opels eerste model met voorwielaandrijving, op de markt was, werden er al ideeën verzameld voor de mogelijke opvolger. Bij de productontwikkeling en constructie in Rüsselsheim maken talloze ingenieurs, technici en ontwerpers deel uit van het "Kadett E"-project. In de loop van vijf jaar vloeit er 1,5 miljard Duitse mark in de ontwikkeling van de Kadett E. Voordat hij klaar is voor serieproductie leggen de prototypes in totaal zo'n 6,5 miljoen kilometer af - zowel in testcentra als op racecircuits, onder extreme weersomstandigheden in Noord-Europa en in woestijngebieden in de VS. Na de uitgebreide tests was het zover: de Kadett E - opnieuw met voorwielaandrijving - werd gelanceerd in de herfst van 1984. Hij stond al snel bij de dealers - in een ongeëvenaarde variëteit aan varianten. Maar dat is bij lange na niet de enige reden waarom de vijfde generatie Kadett binnen zeer korte tijd een bestseller werd.
De juiste keuze voor elke taak
Vanaf het begin van de verkoop is de nieuwste Kadett-generatie verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs hatchback en als drie- en vijfdeurs Kadett stationwagon - met een in zijn klasse toonaangevend laadvolume van maximaal 1.520 liter. Slechts een jaar later wordt het gamma aangevuld met de notchback-variant met vier deuren. En vanaf 1987 komen outdoorfans aan hun trekken met de Kadett E: niemand minder dan de Italiaanse sterontwerper Nuccio Bertone was verantwoordelijk voor de nieuwe Kadett cabriolet. In nauwe samenwerking met het designteam in Rüsselsheim wordt de elegante "topless Kadett" gecreëerd in de Noord-Italiaanse fabriek - inclusief een uitgebreide standaarduitrusting van sportstoelen voor de bestuurder en voorpassagier tot individueel neerklapbare achterstoelen en getinte ruiten.
De fabrikant benadrukt dat Opel niet alleen autoklanten wil aantrekken met de Kadett, maar ook het juiste model biedt voor zakelijke klanten met een andere variant: de Kadett Combo. Deze compacte transporter met een speciaal ontworpen achteras en 180 graden te openen achterdeuren kan tot 635 kilogram aan laadvermogen dragen en heeft 2,4 kubieke meter aan opbergruimte.
De sportiefste, krachtigste en - naast de Bertone cabriolet - waarschijnlijk ook de meest emotionele Kadett-variant is echter de Kadett GSi. Terwijl de productieversie aanvankelijk een 1,8-liter motor en 85 kW (115 pk) vermogen had, ging de GSi kort daarna het circuit op als Groep A toerwagen met 125 kW (170 pk) en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in iets minder dan zeven seconden. En als de 184 kW (250 pk) race Kadett GSi 16V vierde hij zijn winnende première bij de start van het Internationale Duitse Toerwagenkampioenschap in 1988. Een jaar later werden de Oostenrijkers Josef Haider/Ferdinand Hinterleitner Duits rallykampioen in de Opel Kadett GSi 16V. In datzelfde jaar deed een Opel fabrieksteam mee aan het Duitse toerwagenkampioenschap met de vijfde generatie Kadett.
Seriewinnaar: "Gouden Stuurwiel" en wereldkampioen aerodynamica
Bij de ontwikkeling van de Kadett E hebben de ingenieurs en ontwerpers aandacht besteed aan de typische sterke punten van Opel, ongeacht de carrosserievariant: een emotioneel design en bewezen geschiktheid voor dagelijks gebruik in combinatie met maximale efficiëntie - en dat alles tegen betaalbare prijzen voor een brede klantenkring. Dit succesrecept resulteerde in talrijke onderscheidingen voor de vijfde generatie van de compacte bestseller in zijn klasse. Naast het "Gouden Stuurwiel 1984" sleepte hij ook de titel "Europese auto van het jaar 1985" in de wacht.
In 1984 vestigde de Kadett ook een record op het gebied van aerodynamica. Na 1.200 uur finetunen in de windtunnel haalt de Kadett E een sensationele luchtweerstandscoëfficiënt van 0,32. En de sportieve GSi, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30 en een luchtweerstandsoppervlak van 0,57 vierkante meter, was op dat moment de meest gestroomlijnde berline ter wereld. De ingenieurs van Opel bereikten deze beste waarden onder andere door een consistente wigvorm, een druppelvormig voertuigbodemplan, afgevlakte raamvlakken en andere gedetailleerde oplossingen zoals flexibele verbindingsafdichtingen in de carrosserie. In de woorden van de toenmalige directeur Productontwikkeling Fritz W. Lohr: "In de loop van ongeveer 1.200 windtunneluren hebben onze ingenieurs en technici voor de nieuwe Kadett een aerodynamische kwaliteit bereikt die nog nooit eerder in deze klasse is bereikt. Tijdens de ontwikkelingsfase van de nieuwe Kadett waren sommige van onze senior ingenieurs soms lange perioden van de dag niet beschikbaar. De latere verklaring was dan meestal: 'Sorry, ik was net de GSi aan het testen...'".
Tegelijkertijd vordert de ontwikkeling gestaag. In 1989 brengt Opel een opgefriste Kadett E op de markt en in 1991 wordt het merk Opel Astra in heel Europa geïntroduceerd.
Geëlektrificeerde Opel Astra: Modern rijplezier met verantwoordelijkheid
Ondanks de naamsverandering van Kadett naar Astra, houdt Opel vast aan de manier waarop het de generaties in de compacte klasse telt - en dus heet de nieuwste generatie Astra L. Hiermee zet het merk zijn succesvolle geschiedenis in de compacte klasse voort sinds 2021. De huidige Astra-generatie is de derde op rij die het "Gouden Stuurwiel" wint. Geen wonder, want Astra en Astra Sports Tourer maken duidelijke statements: met gedurfd, puur design van het karakteristieke Opel Vizor merkgezicht aan de buitenkant tot de volledig digitale Pure Panel cockpit in het interieur. Er zijn ook ultramoderne technologieën zoals het adaptieve, niet-verblindende Intelli-Lux Pixel licht, die het rijden aangenamer en veiliger maken. En last but not least is de huidige Astra-generatie voor het eerst geëlektrificeerd - als dynamische plug-in hybride en efficiënte hybride met 48-volt technologie, evenals de volledig elektrische Astra Electric en Astra Sports Tourer Electric. De elektromotor levert 115 kW (156 pk) en een krachtig koppel van 270 Nm - beide beschikbaar vanaf de eerste aanraking van het gaspedaal, wat zorgt voor een levendige start en overtuigende acceleratie. De Astra Electric en de Astra Sports Tourer Electric kunnen respectievelijk tot 418 en 413 kilometer (WLTP) lokaal emissievrij afleggen en laten zien hoe modern rijplezier met verantwoordelijkheid er tegenwoordig uitziet!