Kampioen lange afstanden: De nieuwe plug-in hybride Grandland
Ideaal voor wagenparken en particulieren: Aandrijflijn perfect voor iedereen die volledig elektrisch pendelt en lange afstanden wil afleggen op een bijzonder zuinige manier.
Rüsselsheim. De nieuwe Opel Grandland maakt indruk met zijn aantrekkelijke styling, baanbrekende technologieën, slimme oplossingen, veel ruimte en volledig geëlektrificeerde aandrijflijn. De 'Gouden Stuurwiel 2024' winnaar is verkrijgbaar als de volledig elektrische Grandland Electric, de Grandland Hybrid met 48-volt technologie en de krachtige Grandland Plug-in Hybrid. Het team rond Grandland hoofdingenieur Dirk Kaminski heeft nu het slimme plug-in hybride aandrijfconcept op de proef gesteld - met verbluffende resultaten die indruk zullen maken op bestuurders van bedrijfswagens en lange afstanden.
"De WLTP-waarden zijn duidelijk: volgens de officiële testcyclus biedt onze nieuwe Grandland Plug-in Hybrid een gecombineerde actieradius van maximaal 897 kilometer, waarvan maximaal 87 kilometer puur elektrisch," aldus Dirk Kaminski. "Maar we dachten bij onszelf: Laten we eens kijken wat de auto echt kan. Onze nieuwe topklasse SUV zal zeker de grens van 1.000 kilometer doorbreken met een volle tank en een volle lading. De Grandland is immers door en door 'made in Germany': en rolt van de band in de ultramoderne fabriek in Eisenach. We hebben hem dus op de proef gesteld - onder omstandigheden die slechter zijn dan in de officiële testcyclus."
Van vol naar leeg: 1.115 kilometer afgelegd onder slechte omstandigheden
Terwijl de WLTP-waarden worden bepaald bij temperaturen rond de 23 graden Celsius, vertrok de nieuwe Grandland Plug-in Hybrid op een winderige en regenachtige januariochtend bij een frisse 11 graden Celsius. En - passend bij het seizoen - op 19-inch winterbanden in plaats van zomerbanden met een lagere rolweerstand en in de volledig uitgeruste GS-uitvoering. De enige vereiste was: "De SUV heeft een volle tank en de 17,9 kWh batterij is volledig opgeladen. Nu rijden we tot de brandstoftank en de accu leeg zijn."
De plug-in hybride legde typische forenzenroutes af van het Rijn-Main gebied rond Rüsselsheim en Frankfurt naar het Rijn-Neckar gebied en weer terug. De routes omvatten snelwegtrajecten met vrij verkeer, met stop-and-go verkeer en spitsverkeer, maar ook landwegen en stadsverkeer inclusief verkeerslichtstops - een realistische test die de echte dagelijkse eisen van veel bedrijfswagenchauffeurs weerspiegelt.
Het resultaat of de afstand die de Grandland Plug-in Hybrid, met een systeemvermogen van 143 kW (195 pk) en een maximumkoppel van 350 Newtonmeter, aflegde met slechts één tankbeurt en acculading, overtrof de verwachtingen van het Opel-team: bij een gemiddelde snelheid van 80 km/u en een zeer efficiënt totaal gemiddeld verbruik van 4,6 liter brandstof per 100 kilometer legde de SUV in totaal 1.115 kilometer af in vier etappes (onderbroken door pauzes om te voldoen aan de wettelijke vereisten om de rijtijden aan te houden). Hiervan reed de plug-in hybride iets meer dan een derde, of om precies te zijn 380 kilometer, puur batterij-elektrisch en dus lokaal emissievrij.
"Het feit dat de Grandland zulke uitstekende waarden behaalt onder deze omstandigheden - aan het einde van de test was de temperatuur gedaald tot slechts 4 graden Celsius - heeft eens te meer bevestigd dat we een auto hebben gecreëerd die in alle opzichten baanbrekend is met een aandrijfconcept dat volledig geschikt is voor dagelijks gebruik. De zeer efficiënte verbrandingsmotor en de elektromotor werken in perfecte harmonie samen," aldus Kaminski. "Meer nog: telkens wanneer je vertraagt, schakelt de aandrijflijn over op elektrische werking. Dit is mogelijk op omdat de teruggewonnen energie wordt gebruikt om de auto elektrisch aan te drijven, wat betekent dat lange afstanden kunnen worden afgelegd bij lage en middelhoge snelheden zonder lokale uitstoot."
Greenovation' à la Opel: zuinig SUV- en aandrijfconcept
De nieuwe Opel Grandland Plug-in Hybrid blinkt daarom uit als de ideale keuze voor volledig elektrische woon-werkverplaatsingen, maar ook voor langeafstandsritten met de auto van de zaak en vrijetijdsbesteding. Niet alleen het gebruik van gerecycleerde materialen en de afwezigheid van chroom tonen aan wat Opel bedoelt met 'Greenovation' en duurzaamheid in de nieuwe topklasse SUV. Dit wordt ook op indrukwekkende wijze aangetoond door de resultaten van de test.
Talrijke andere kwaliteiten van de compleet nieuwe Grandland maken zowel dagelijkse zakenritten als lange reizen nog aangenamer: de ergonomische stoelen gecertificeerd door Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR) zorgen voor ontspannen rijplezier. De gepatenteerde Intelli-Seat ergonomische functie is standaard op alle voorstoelen. En met technologieën zoals het niet-verblindende Intelli-Lux HD licht, het Intelli-HUD head-up display of de verlichte, doorschijnende Pixel Box zijn Grandland bestuurders perfect uitgerust.
Aan het einde van de test blijft er nog één vraag over: Welke afstand zou de nieuwe Grandland Plug-in Hybrid kunnen afleggen met een volle tank en volle accu onder ideale testomstandigheden? Bijvoorbeeld aan het begin van de zomer? "De inzichten die we als team hebben opgedaan uit de 1.115 kilometer die we nu hebben gereden is: onder optimale omstandigheden zou er zeker nog meer mogelijk zijn," zei Kaminski.
Gecombineerde waarden voor Opel Grandland Plug-in Hybrid volgens WLTP: gewogen energieverbruik 21,9-23,4 kWh elektriciteit/100 km plus 0,8-0,9 l benzine/100 km; CO2-emissies 19-21 g/km; CO2-klasse B. Met ontladen accu: brandstofverbruik 6,8-7,0 l/100 km; CO2-klasse F.